
www.manaraa.com

DOCUMENT RESUME

ED 312 670 CS 212 164

AUTHOR Malek, Abbas
TITLE "New York Times" Editorial Position and the U.S.

Foreign Policy: The Case of Iran.
PUB DATE May 89
NOTE 21p.; Paper presented at the Annual Meeting of the

International Communication Association (39th, San
Francisco, CA, May 25-29, 1989).

PUB TYPE Speeches/Conference Papers (150) -- Reports -
Research /Technical (143)

EDRS PRICE MFO1 /PCO1 Plus Postage.
DESCRIPTORS Comparative Analysis; Content Analysis; Editorials;

Federal Government; Foreign Countries; *Foreign
Policy; Media Research; *Newspapers; *Press
Opinion

IDENTIFIERS Iran; Iran Hostage Crisis; Journalism Research;
*Media Government Relationship; *New York Times

ABSTRACT
A study examined the similarity or dissimilarity

between the "New York Times'" editorial position on Iran and Iranian
affairs and the official United States foreign policy towards Iran as
reflected in the "Department of State Bulletin" for the period of
1968-1981. Each piece was categorized by major category and
sub-category by three coders who provided a general evaluation and an
evaluation using the scale "favorable," "unfavorable," or "neutral."
Results indicated that: (1) a similarity existed between the
newspaper's editorial position and government policy towards Iran's
ante vial and foreign relations, particularly as they related to the
United States; (2) while the United States government pursued a
conciliatory attitude but low profile during the Iranian Revolution,
the "Times" shifted to a more critical position towards Iran; and (3)
there was a great affinity between the newspaper's editorial position
and that of the United States government during the hostage crisis.
(Eleven tables of data are attached.) (RS)

***********************************************************************
* Reproductions supplied by EDRS are the best that can be made *

* trom the original document. *

***********************************************************************



www.manaraa.com

"PERMISSION TO REPRODUCE THIS
MATERIAL HAS BEEN GRANTED BY

Ahbas_Itlif,ls,--_

U S DEPARTMENT OF EDUCATION
(41,re of Educational Research and Improvement

EDUCATIONAL RESOURCES INFORMATION
CENTER 1ERICI

This document has been reproduced as
received from the person or organization
originating it

Minor changes have been made to improve
reproduction duaiity

TO THE EDUCATIONAL RESOURCES ,Poeinnttsdoot 00 re Opinions s rl ae I:de ne Inh, , sofficiald Oc

INFORMATION CENTER (ERIC) OE RI positron or policy

New York Times' editorial position and the US foreign policy:

The case of Iran'

by Abbas Malek

School of Communications
Howard University

Washington, DC 20059, USA

'This article is based on the author's doctoral dissertation, "The New York Times,
U.S. Foreign Policy and the Iranian Revolution," The American University, Washington,
DC, 1984.

1J
BEST COPY AVAILABLE



www.manaraa.com

Studies dealing with the subject of the press and foreign policy generally have two

main characteristics: (1) they study the treatment of foreign policy issues by a number

of newspapers through the examination of "nevs" coverage; (2) they conversely also

attempt to examine the foreign policy process of the government by analyzing the

statements of the decisionmakers in the press on specific issues, which by nature are

selective statements. Therefore, these studies in the first instance tend to analyze

foreign policy coverage of the press in isolation; and in the second case they analyze

foreign policy as it is perceived by the press, rather than as the actual policy is

articulated in official documents. As a result the interplay between the foreign policy

positions of the major elite newspapers and official government policy has remained

unexplored.2

In American polity, it is generally recognized that the press performs a variety of

functions, one being its active role in the foreign policy process. The press is a main

channel through which foreign policy decisionmakers explain their actions to rally

public support for government positions. It is also a dominant means by which non-

government opinion makers, interest groups, and the mass public convey their

opinions to government leaders.

However, there are only a few newspapers that enjoy an influential status in

American society, based on their coverage of foreiy i affairs, the position they may

take on foreign policy issues, and the authoritative status; in American society, based

on their coverage of foreign affairs, the position they may take on foreign policy issues,

2The author wishes to thank Professor Hamid Mowlana and Dr. Florence Setzer for
their review and critical comments.

1

ll,



www.manaraa.com

and the authoritative status that they occupy among the "elites." These are the "elite" or

the "prestigious" press.'

There is a universal consensus that the New York Times is one of the most

influential elite papers in the United States. The influence of the Times on U.S. national

politics and its large readership among official decisionmakers and influentie! elites in

the area of foreign policy have been well documented.

The most apparent way in which the press enter the policy maker's world

is by means of the daily newspapers. And the single most important

newspaper is, of course, the New York Times. It is read by virtually

everyone in the government who has an interest or responsibility in

foreign affairs. ... The Times is uniformly regarded as the authoritative

paper in the foreign policy ield. In the words of a State Department

official in public affairs field, ''you can't work in the State Department

without the New York Times."2

The purpose of this study is to examine the similarity or dissimilarity between the

Times' editorial position on Iran and Iranian affairs and the official U.S. foreign policy

towards Iran for the period of 1968-1981.3 The study concentrates on the editorial

section -- not the news coverage of the Times for several reasons: (1) it is the core

of the paper's opinion; (2) its contents manifest the paper's stand on the issues of the

day; and (3) the policy governing the paper, which may well be car led over to news

coverage, is reflected in its editorials.'

The Times' opinion /position, as reflected in its editorial page, is usualiy

considered one of the important sources of public opinion by the foreign policy

decisionmaking circle. And, as one of the Times chief editors once said: "...nobody

2



www.manaraa.com

should be left in doubt as to where the Times stands on any major subject. ..." He

implied that it is not only the opportunity, but the duty of the editorial page to enter and

clarify the paper's position on any significant public issue.5

Although it is almost impossible to directly investigate the possible impact or

influence of the editorial positions taken by the Times on foreign policy decisionmaking

processes, it can be argued that in the United States the Times' stand and its opinion

on major issues cannot be ignored by officials. It is not, however, suggested here that

there is a determinate causal relationship between the position the Times takes on an

issue and the outcome of U.S. policy on that issue. What is argued here is that when

it comes to a major foreign policy issue which has broad implications, officials would

seriously consider the opinion of the elite press in general, and the Times in particular.

Therefore, it was decided to investigate the Times' editorial position on Iran and Iranian

affairs and compare it with US foreign policy towards Iran as it is reflected in the

Department of State Bulletin.

In short, this study attempts to: (1) analyze the content of the Times' editorials

about Iran for three specific time periods: 1968-1978 (the decade prior to the Iranian

revolution); 1978-1979 (revolutionary period; and 1979-1981 (the hostage crisis); (2) to

assess American policy towards Iran during the same time periods through the

examination of the official documents as reflected in the Department of State Bulletin,

"the official record of U.S. foreign policy; "6 and (3) to investigate the similarity or

dissimilarity between the two sources for the time period under investigation.

To examine such a possible similarity or dissimilarity a number of propositions

advanced in earlier studies can be adopted for the purpose of this study.'

3



www.manaraa.com

Propositions

1. During the decade prior to the Iranian revolution, the coverage of Iranian affairs

by the American press was sporadic, but consistently supportive of the royal

regime in Iran. The coverage of Iran by the American Press focused on a very

rarrow segment of a complicated society, that of the ruling political and

economic elites.

2. Portraying Iran as a country impatiently and eagerly pursuing a path of

"modernization" and economic development, the American press presented an

image of Iran consistent with one that already existed in the American foreign

policy establishment.

3. For more than a decade, from the late 1960s to the late 1970s, the U.S.

government and the U.S. press were, to some extent, in agreement about Iran's

political, economic and social stability. They shared the perception that Iran

was socially and politically stable and militarily capable of securing peace in the

Persian Gulf area, which is of vital concern to the Western world.

4. Beginning in 1978 and continuing up to the Iranian revolution, events in Iran,

particularly issues such as human rights end military spending in general, and

economic and social unrest in particular, created certain conditions as a result

of which the American press began to see Iranian affairs differently. The press

began to actively question the degree of American involvement in Iran and to

cast doubt on the stability of the royal regime. Both these issues were absent in

publicized U.S. policy toward Iran.

5 The shift of the American press from nearly total support of the Shah's iegime

to a more critical review of his policies to some degree seemed to help the

4

i



www.manaraa.com

voices of Iranian dissidents to be heard by outsiders; that in turn might be

considered a contributing factor in the creation of an environment in which the

U.S. government would re-evaluate its own policy toward Iran.

6. The seizure of the American embassy in Tehran seemed to create an

environment in which the press once again moved toward the position taken by

the US government on Iran. The incident caused a shift in the position of the

press from being critical of American foreign policy to essentially adopting the

government's position condemning Iran.

Methodology and research design

In this study, the intention was to employ content analysis as a method of studying the

messages of two different sources, the New York Times' editorials and the Department

of State Bulletin. The analysis concentrates on the content of these sources without

reference to either the intentions of the source or the effect of the messages upon

those to whom they are directed. Therefore, the research design is centered around

one part of the whole process of communication, the manifest content of the message.

Here, we were interested in examining and comparing the content of the Times

editorials and that of the Department of State Bulletin, for three different but

consecutive time periods. To simplify the major goals of this study:

5

a



www.manaraa.com

X1

T1

Y1

T1

S1

X2 X3

T2 T3

************* S2 ************* S3

Y2

T2

zi ************* Z2 ************* Z3

Y3

T3

X = the New York Times.

T = The time periods - T1 = the first period, 1968-1978; T2 - the second period,

1978-1979; and T3 = the third period, 1979-1981.

S = the trend of the Times editorial position - S1 = the trend of the first period, S2 =

the trend of the second period, and S3 = the trend of the third period.

Y = the Department of Stat6ment Bulletin.

Z = U.S. policy towards Iran as documented in the Bulletin Z1 = U.S. policy for the

first period; Z2 = U.S. policy for the second period; znd Z3 = U.S. policy for the third

period.

Therefore, the propositions, stated above, for the purpose of this article can be

summarized in three hypotheses:

Hypothesis 1: S1 = Z1 (There was no significant difference between the Times'

editorial position and US foreign policy on Iran for a period of ten years prior to

the Iranian Revolution - 1968-1978).

Hypothesis 2: S2 # Z2 (The Iranian revolution 1978-1979 forced the Times to

reevaluate its position on Iran, as a result of which disagreement on policy

toward Iran emerged between the paper and the US government).

6



www.manaraa.com

Hypothesis 3: S3 = Z3 (The act of hostage taking by the Iranians once again

aligned the Times and the US government in their policy tcwards Iran in the

period of 1979-1981).

The data base

The uriverse of data in this study was: (1) all the Times editorials in which, directly or

indirectly, Iran was the subject of discussion between November 1968, the beginning

of a new relationship between the US and Iran and January 20, 1981, the day that

hostages were released by the Iranians; and (2) all policy documents related to Iran as

they were published in the Bulletin for the period 1968-1981.

Coding

From the preliminary review of the Times and the Bulletin, several categories were

identified, e.g., The Shah, The Economy, Military, Oil, US-Iran relations, etc., most of

which were common in both sources for each period. Each category consisted of

several sub-categories. The number of sub-categories was different from one source

to another.

Each piece was coded by three coders. All three coders had to agree on the

major categories and sub-categories in order for these issues to be included in

analysis and evaluation.'

Evaluation:

After identifying the categories and sub-categories, each coder evaluated all the

identified issues and subjects for two different purposes: (1) for a general evaluation of

the piece to code it as "favorable," "unfavorable," or "neutral;" and (2) for the evaluation

of all subjects and issues within each category and sub-category in the piece as they

fit in one of the three evaluation categories "favorable," "unfavorable," and "neutral."

7



www.manaraa.com

In other words, the content of each piece was first evaluated as one entity and in the

second stage each identified issue/subject was evaluated as an independent item.9

Findings

Iran was virtually ignored by the Times between 1968 and 1978. As Table 1 shows,

there was, on the average, less than half an editorial per year dealing with Iran and

Iranian affairs in the paper.

Table 2 demonstrates the subjects covered by the Times between 1968 and

1978. As Table 1 shows, there was, on the average, less than half an editorial per

year dealing with Iran and Iranian affairs in the paper.

Table 2 demonstrates the subjects covered by the Times editorials on Iran

between 1968 and 1978 and the evaluations assigned to them. The center of editorial

attention and the theme most frequently mentioned was the Shah and issues related to

him. Almost every piece appearing in the paper somehow praised the Shah for his

dedication to modernizing a backward nation.

Moreover, even in the approximately 24 percent of the editorials related to the

Shah which v. ere identified as "unfavorable," the Times never once criticized the Shah

and his policies. Most of the "unfavorable" statements in the paper dealt with the

possibility of U.S. forces getting involved as a result of American support and arms in

an "unwanted crisis" that the Shah might crez te. The Shah's internal policies and

Iran's domestic political atmosphere were not major issues of concern for the Times.1°

For example, as late as November 1977, after a major demonstration organized

by Iranian students during a formal welcoming ceremony for the Shah by President

Carter in front of the White House, the Times published an editorial in which the Shah

was clearly praised for his policies regarding human rights. The paper wrote: "There

8



www.manaraa.com

has been some progress on human rights in Iran in recent months. Persons must be

arraigned or released within 24 hours after arrest. Trials include more safeguards for

the accused. Prison conditions are better. Some political prisoners have been

released. ""

In short, for a duration of ten years there were several editorials by the Times in

which the dominant theme was the Shah. The general trend of the paper's attitude

was "favorable" towards the monarch.

Examination of the Department of State Bulletin during the same period showed

that the United States' foreign policy towards Iran was not much different from the

positions taken by the Times. During the Nixon Administration, Iran emerged from its

traditional peripheral position as the "key pillar" of the U.S. "Two-pillar" policy. And, the

Shah became the best and most eligible candidate to implement the "Nixon Doctrine."

As a result, "special relations" between the two countries were developed, and that

relationship continued throughout the Ford and Carter administrations.

Our investigation of U.S. policy towards Iran revealed the fact that although

there were times during which U.S.-Iran relations were not as "rosy" as then Secretary

of State Henry Kissinger described throughout the Nixon and the Ford

administrations:2 the policies were uniformly evaluated as "favorable" toward Iran. That

is, as shown in Table 3, we did not identify any serious "unfavorable" stated and

aocumented U.S. policy in the Bulletin toward Iran throughout the decade prior to the

Iranian revolution.

When the general trend of the U.S. government attitude in regard to Iran was

compared with that of the Times, no statistically significant difference between the two

was observed. (X2 = 9.05, d.f. = 4, p > .05) Generally, as Table 4 shows, the Times

9



www.manaraa.com

-..nd the State Department displayed a very similar supportive -- and "favorable"

attitude toward Iran in general, and the Shah in particular.

The Times' attention to Iran increased as a result of the social unrest of 1978-

1979 in that country. The paper published on average 24 times as many editorials on

Iran per year during this period than it had in the previous decade (Table 1).

During the revolutionary period, 1978-1979, however, some degree of

dissimilarity emerged between tf-e Times and the Bulletin. The Times began, for the

first time, to re-examine its long-standing "favorable" position on Iran. In the early

stages of the Iranian revolution, the paper not only became critical of the royal regime,

whose partial had previously been "favorable," but even began to question U.S. policy

towards Iran. For the first time, two new patterns in the Times approach to Iran were

observed: (1) criticism of the royal regime in Iran; (2) and to some extent, critical

evaluation of past U.S. policy towards Iran. Interestingly, as can be seen in Table 5,

on the one hand this change in attitude toward Iran during the revolution it 'luded not

only, to some degree, an "unfavorable" analysis of Iranian affairs of the past in general

(especially cf the royal regime), but also some "neutral" (5.6%) and at times even

"favorable" (9.0%) treatment of the new revolutionary trends in Iran by the paper. On

the other hand, for the first time, all the "unfavorable" statements about the Shah were

related to the regime's domestic policies.

Although a revolution was taking place in Iran, US policy, for whatever reason,

did not change. The United States policy was to support the Shah's regime, and, as

Table 6 shows, throughout the revolutionary period the policy remained unchanged. It

took a serious setback in Iran before the US government would accept the

revolutionary government Iran.

10



www.manaraa.com

In regard to U.S. policy and its relationship to the Times and the Bulletin during

the second period, 1978-1979, as shown in Table 7. That is. there was a statistically

significant difference between the Times' "foreign policy" and ti ^... official U.S. policy

toward Iran during the 'mien revolution. (X2 = 11.08, d.f. = 2, p > .05)

However, although during the period 1978-1979 there was a general dissimilarity

between the two, toward the end of the period the Times' editorials appeared less

"favorable" toward Iran and Iranian affairs than in the early stages of the revolution. In

the latter part of the second period, we found a sharp uecline in "favorable" and

"neutral" comments in the paper about Iran and Iranian affairs. And, as time

progressed, we witnessed signs c: more disappointment in the tone of the paper's

editorials.

During the same period, 1978-1979, a very slow transformation of U.S.

government attitudes in the direction of the Times' position, from "favorable" to "neutral"

and "unfavorable," was observed. In the early part of the Iranian revolution the U.S.

employed a very low-profile but conciliatory approach toward Iran. Although the

revolutionary Iran did not have a very positive attitude toward the U.S. at the time, the

U.S. government did not change its conciliatory approach, hoping for an improvement

in the two countries' relations.

The takeover of the American embassy in Tehran by Iranian students, and the

hostage taking, however, brought about a considerable change in the position of the

Times and US policy towards Iran as reflected in the Bulletin. The Times significantly

increased its attention to Iran. As Table 1 demonstrates, the frequency of editorials on

Iran was in average almost 55 times as great between November 4, 1979 -- the day

11

1,



www.manaraa.com

that the American Embassy was taken over by Iranian students and January 20,

1981 -- the day that hostages were released -- as during the first period.

The editorials differed qualitatively as well. There was a great difference in the

Times' editorial position on Iran between the second period and the third period. As

Table 8 shows, during the third period the Times did not retain much of its "favorable"

stand on Iran and Iranian revolutionary government. Instead, the paper took a very

hard-line position, wnich was not very different from the official US policy towards Iran.

Table 9 shows the DSB' positions toward Iran during 1979-81. Interestingly,

although the US government adopted a very "unfavorable" attitude towards Iran as a

result of the hostage taking, it seems the government, at least officially - probably for

political reasons -- was less harsh on Iran than the paper.

As shown in Table 11, once again we witnessed a parallel between the

approaches employed by the Times and the Bulletin in their treatment of Iran. There

was an agreement between the paper's position and that of the US government. In

this cased both sources took an "unfavorable" attitude toward Iran one of the

condemnation of the revolutionary government in Iran and the hostage-taking that

remained unchanged throughout the 444 days of the hostage crisis. In other words,

once again, one could observe no significant difference between the two sources (X2

= 4.06, df = 2, P > .05). There was a strong agreement between the Times and the

Bulletin, similar to the one we found in the first period, but different in direction --

"unfavorable".

Conclusion

From a close look at the summary of the findings, as shown in Table 11, at least three

major conclusions can be drawn from the analysis in this study. First is the similarity

12

1



www.manaraa.com

between the Times editorial position and U.S. government policy towards Iran's internal

and foreign relations, particularly as they related to the United States. If Iran occupied

a strategically important and "vital" position for the West, as it certainly did in the

opinion of many, then a continued and critical investigation of U.S. government policies

toward that country should have been one of the primary focuses of critical analysis by

the writers of editorials in the Times. instead, review of Iran's complex social, political,

and economic development was fragmentary at best. This was particularly evident

during the period between 1968 and 1978, the decade prior to the Iranian revolution.

Second is the sudden shift in the editorial position of the Times compared to the

official U.S. foreign policy towards Iran during the Iranian revolution, 1978-1979. While

the U.S. government was still pursuing the same conciliatory and somehow "favorable,"

but low profile, policy towards the Shah's regime, the Times shifted to a more critical

editorial position towards Iran. At some point during the Iranian revolution of 1978-

1979, the Times even questioned the long-standing U.S. support of the Shah's regime

in Iran. In short, it took a dramatic social and political change (a revolution) in Iranian

society for the Times editorials to begin to scrutinize seriously U.S. foreign policy

towards Iran; and it was then that a significant difference surfaced between the Times'

position and U.S. government policy on Iran.

Third was the similarity Jetween the Times' editorial position and U.S. po!icy

toward Iran during the 1979-1981 hostage crisis. There was a great affinity between

the Times' editorial position and that of the U.S. Administration, as there had been

during the ten-year period, 1968-1978, prior to the Iranian revolution. Although

establishment of the Times' editorial position more or less preceded that of the

13

1.



www.manaraa.com

Administration policy on the hostage question, its view of Iran's internal condition

generally remained in line with Washington's.

In short, from the findings of this study one can observe that for ten years when

the Shah of Iran was perceived as a close ally and reliable friend of the United States,

the Times editorial position followed the U.S. foreign policy stand on Iran. However,

when the Shah seemed to be in trouble, the Times editorial position began to differ

from that of the Administration. It was after that that the US Administration became

seriously concerned over Iran and Iranian affairs. Later, however, when the hostages

were taken, the temporary differences between the Times' "foreign policy" and U.S.

foreign policy towards Iran once again disappeared.

If such a finding can be confirmed by other studies, then one can question the

degree of the fulfillment of the responsibility set for a great newspaper by one of the

founders of the Times; Adolf Ochs once said no reader of his newspaper should ever

be surprised; a great newspaper, he implied, should analyze the economic and social

forces at work in a particular country, and be so in touch with its political movements

and the mood of its citizens, that readers would in a general sense be prepared for

tomorrow's headlines. That definitely was not the case in Iran.

Finally, the conclusions of this study seem to be in line with some of the

conclusions of other studies. In investigating the Times' editorial position and its news

coverage of the early American engagement in Indochina, Susan Welch, for example,

found that out of the four elite American newspapers studied, "the Times was most

positively oriented toward Administration policy."13 Although there have been a number

of studies in which the authors attempted to investigate the reason for such a

phenomenon in the relationship between the American elite press and U.S. foreign

14



www.manaraa.com

policy, and its implications, the complexity of the subject begs for more comprehensive

studies. If this article has stimulated some thoughts on the issue, through a case

study, it has accomplished its purpose.

1. See Bernard Cohen, The Press and Foreign Policy, Princeton: New Jersey,
Princeton University Press, 1963; James Rosenau, (eds.) Domestic Sources of
Foreign Policy, New York: The Free Press, 1967; James Rosenau, Public
Opinion and Foreign Policy: An Operational Formulation, New York: Random
House, 1961.

2. Bernard Cohen, "Foreign Policy Makers and the Press," in James Roserzu
(eds.) International Politics and Foreign Policy, New York: The Free Press,
1961, pp. 220-221.

3. See the author's dissertation for the reasons for the selection of the time period.

4. Ben Bagkdikian, The Effect Conspiracy, New York: Harper and Row, 1974, pp.
146-148.

5. Frank S. Adams, "The Times' Editorial 'We'," The Masthead, Spring 1966, p. 20.

6. On its cover page the Department of State Bulletin reads: "published by the
Bureau of Public Affairs, as the official record of U.S. foreign policy. Its purpose
is to provide the public, the Congress, and government agencies with
information on the developments in U.S. foreign relations and the work of the
Department of State and the Foreign Service." It should be mentioned that
although the DSB was chosen as the source for this analysis, we were aware of
the limitations that the DSB might endure as THE source. At the same time,
since it was the purpose of this study to investigate the official U.S. foreign
policy, it was decided to choose DSB, which was the most suitable for the
purpose of this study.

7. Hamid Mow lana, "The role of the Media in the U.S.-Iranian Conflict," in Andrew
Arno and Wimal Dissanayake, (eds.) The News Media in National and
International Conflict, Boulder: Westview Press, 1984, pp. 71-97.

15

1



www.manaraa.com

8. It should be mentioned that there was a 91 percent inter-coder agreement in the
process of the overall evaluation. In the evaluation of the subjects and issues
within each piece, however, inter-coder agreement was low in the early stages
of the coding. But as a result of more training, reliability was improved to an
acceptable level. For details, see the author's dissertation.

9. For a complete list of categories, sub-categories and other methodological
information see the author's dissertation.

10. For example, we did not identify even one issue related to religion during the
entire ten-year period prior to the revolution.

11. The New York Times, November 17, 1977.

12. For detail see the author's dissertation, chapter II.

13. Susan Welce, "The American Press and Indochina, 1950-56," in Richard L.
Merritt (eds.) Communication in International Politics, 1972, p. 213.

16

Ll,



www.manaraa.com

Table 1. Distribution of editorials and documents throughout three periods NYT, DSB
(1968-1981).

Time period Frequency
NYT DSB

Per year
NYT DSB

First (1968-78)
Second (1978-79)
Third (1979-81)

6

12
33

36
11

46

1/2
12
27

3

11

38

Total 51 93

Table 2. Subjects and subjects evaluations NYT (1968-1978).

Subject Frequency(%) Favorable(%) Unfavorable(%) Neutral(%)

The Shah 45.3 75.9 24.1 .0
Economy 32.8 95.2 4.8 .0
Military 18.8 58.3 41.7 .0
Oil 3.1 100.0 .0 .0

Total 100.0

Table 3. Subjects and subjects evaluations DSB (1968-1978)

Subject Frequency(%) Favorable(%) Unfavorable(%) Neutral(%)

The Shah 47.8 100.0 .0 .0
Economy 24.2 100.0 .0 .0
Military 12.1 100.0 .0 .0
Oil 7.2 100.0 .0 .0
US-Iran Relations 8.7 100.0 .0 .0

Total 100.00



www.manaraa.com

Table 4. Comparative subject evaluation NYT, DSB (1968-1978).

Subject Favorable (%)
NYT DSB

Unfavorable (%)
NYT DSB

Neutral (%)
NYT DSB

The Shah 75.9 100.0 24.1 .0 .0 .0
Economy 95.2 100.0 4.8 .0 .0 .0
Military 58.3 100.0 41.7 0 .0 .0
Oil 100.0 100.0 .0 .0 .0 .0
US-Iran relations .0 100.0 .0 .0 .0 .0

Table S. Subject evaluation NYT (1978-1979).

Subject Frequency(%) Favorable(%) Unfavorable(%) Neutral(%)

Revolution 62.2 9.0 85.4 5.6
The Shah 21.0 83.3 16.7 .0
Religion 8.4 .0 100.0 .0Oil 4.9 14.3 71.7 14.0
Economy 2.8 50.0 50.0 .0
Military 0.7 100.0 .0 .0

Table 6. Subjects and subjects evaluations DSB (1978-1979).

Subject Frequency(%) Favorable(%) Unfavorable(%) Neutral(%)

Revolution 32.3 72.2 19.4 8.4
The Shah 40.5 98.0 2.0 .0
US-Iran Relations 27.2 48.0 52.0 .0
(Oil, the economy, military)

2u



www.manaraa.com

Table 7. Comparative subject evaluation NYT, DSB (1978-1979).

Subject Favorablek%) Unfavorable(%) Neutral(%)
NYT DSB NYT DSB NYT DSB

Revolution 9.0 72.0 85.4 19.4 5.6 8.4
The Shah 83.3 98.0 16.0 2.0 .0 .0
US-Iran Relations 54.6 48.0 43.4 52.0 .0 .0

Table 8. Subject and subject evaluations NYT (1979-1981).

Subject Frequency(%) Favorable(%) Unfavorable(%) Neutral(%)

Revolution 52.1 14.6 82.3 3.1
Internal politics 33.7 3.9 92.2 3.9
The Shah 14.2 55.0 45.0 .0

Table 9. Subject and subject evaluations DSB (1979-1981).

Subject Frequency(%) Favorable(%) Unfavorable(%) Neutral(%)

Revolution 24.3 22.9 67.5 9.6
Internal politics 51.3 17.1 77.8 5.1
The Shah 24.4 20.0 60.0 20.0

Table 10. Comparative subject evaluation NYT, DSB (1979-1981).

Subject Favorable(%) Unfavorable(%) Neutral(%)
NYT DSB NYT DSB NYT DSB

Revolution 14.6 22.9 82.3 67.5 3.1 9.6
Internal politics 3.9 17.1 92.2 77.8 3.9 5.1
The Shah 55.0 20.0 45.0 60.0 .0 20.0

Table 11. Overall evaluation for three periods NYT, DSB (1968-1981).

Evaluation First period
NYT DSB

Second period
NYT DSB

Third period
NYT DSB

Favorable 100.0% 100.0% :7.5% 100.0% 2.0% 6.5%
Unfavorable .0% .0% 62.9% .0% 91.7% 87.4%
Neutral .0% .0% 19.6% .0% 6.3% 6.1%

Total 100.0 100.0 100.0 100.0 100.0 100.0

2i


